NIEUWE VIDE

Presentatie-instelling Nieuwe Vide (Haarlem) heeft een expositieruimte, een kleine projectruimte en ongeveer 25 studio’s. Vanaf 1 mei 2015 ben ik werkzaam bij Nieuwe Vide. T/m 1 april 2016 als artistiek directeur/curator van Nieuwe Vide; vanaf 1 april 2016 als algemeen directeur/curator van Nieuwe Vide. Ik ben verantwoordelijk voor het artistieke programma en vertaling van dat programma in projecten, alsook voor de financiele en organisatorische performance. Dat wil zeggen: het samenstellen van een team, het aanvragen en verantwoorden van subsidies, het spreken met overheid en e.v.t. partners, het updaten van techniek en apparatuur, het opstellen en bijhouden van begrotingen et cetera. Ook ben ik, samen met collega Ytje Veenstra, hoofdredacteur en eindredacteur van Nieuwe Vide’s magazine: Nieuwe Vide’s Journal of Humanity.

De jaarprogramma’s van Nieuwe Vide in 2016, 2017 en 2018 gaan over de ‘counter culture’.
Projecten die ik als curator heb georganiseerd:

THE HILLS ARE ALIVE WITH THE SOUND OF MUZAK
Data: 12 september 2015 – 8 november 2015.
Met: Yael Bartana – Erik Bunger – Mika Taanila – Saskia Burggraaf – Klaas Koetje – Natasha Taylor – Toon Fibbe – Ivette Mrova Zub – Steven Jouwersma – Jeff Gibson – Danae Valenza.

De term Muzak was eerst een handelsmerk, maar werd al snel geassocieerd met de muziek die werd gespeeld. Er is onderzoek verricht naar het soort muziek dat het beste gespeeld moest worden. Sommige soorten muziek verbeterden de productiviteit en maakte dat winkelende mensen zich prettiger begonnen te voelen.. Veel muziek die gespeeld werd, en wordt, zijn instrumentale arrangementen van populaire liedjes. Daarbij wordt de dynamiek (de harde en zachte passages) afgezwakt, evenals de modulatie van toonsoorten. In het origineel eruit springende solo’s worden in Muzak door het gehele orkest gespeeld. Dit soort arrangementen heeft inmiddels een negatieve bijsmaak gekregen, waarmee ook het woord muzak een negatieve klank heeft gekregen.”

De grote vraag: hoe gaan kunstenaars om met het achtergrondgeluid dat constant aanwezig is in onze maatschappij? Hoe reageert de kunstwereld op muziek dat vervormd wordt door grote bedrijven en organisaties, en dus ook: het systeem?

EXTRA: In het openingsweekend (12 en 13 september 2015) werd een Outdoor Cinema georganiseerd. De films hielden op de een of andere manier verband met ‘muzak’.

Het programma:
Zaterdag 12 sept. Aanvang 20.00 uur;

Decoder
Decoder is een thriller waarin muzak eerst de geest van mensen en daarna de wereld dreigt over te nemen.

Zondag 13 sept. Aanvang 20.00 uur;

The Gruen Effect
The Gruen Effect is een film over Victor Gruen, de grondlegger van de shopping mall.

Cashback
Cashback gaat over een academie student die een bijbaantje heeft in een supermarkt. De film gaat over het conflict tussen creativiteit en de uitzichtloosheid van het bestaan.

EXTRA
Op zaterdag 24 oktober 2015 was er een internetradio dag. Met lezingen van Craig Shuftan en Machteld Leij. Craig Schuftan is radiomaker en auteur van het boek “De culture club”, over de relaties tussen moderne kunst, filosofie en popcultuur. www.craigschuftan.com
Leij is kunstcriticus/kunstjournalist, en schreef/schrijft o.a.voor NRC Handelsblad, Metropolis M, Kunstbeeld en (h)ART. https://machteldleij.wordpress.com
Kunstenaar Natasha Taylor verzorgde de uitzending. Presentatie: Taylor & ik.
Een aantal studenten van de Master Artistic Research, waaronder Ingrid Verweijen en Clio Casadei, had voor de uitzending een geluidswerk gemaakt. De Master Artistic Research is een 2-jarig Master-programma, en is een samenwerking tussen de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK, Den Haag) en het Koninklijk Conservatorium (Den Haag). Ook kunstenaars Lukas Simonis en Rik Mohlmann maakten een nieuw geluidswerk voor de uitzending.

PERS
Haarlems Dagblad (14 september. Auteur: Maarten Claus), Gonzo Circus (Auteur Harold Schellinx: GC no. 129), De Volkskrant (25 september.Auteur: Anna van Leeuwen), Haarlem Uitkrant (september editie + oktober editie), Metropolis M (Auteur: Lotte van Geijn), en Trendbeheer (Auteur: Niels Post): http://trendbeheer.com/2015/11/04/the-hills-are-alive-with-the-sound-of-muzak-nieuwe-vide
Later, op 5 januari 2016, werd de internetradio uitzending nogmaals uitgezonden, in het programma Dr Klangendum op de Concertzender. http://www.concertzender.nl/dr-klangendum-the-sound-of-muzak/?Voorpagina=true

20 YEARS OF DEFERRED VALUE
Data: 18 november t/m 7 december 2015
Met: Jan Maarten Voskuil, TRIK, Saskia Burggraaf, Marianne Hotske Hamersma, Anno Dijkstra, Vito Willems, Ilona Plaum, Schwantz, Lucas Hoeben, Lex van der Meij, Gosse van der Leij, Ytje, Rob Bouwman, Nils Muhlenbruck, Robert van Luijk, Stefan Kasper, Marije Gertenbach, Beth Namenwirth, Geertje van de Kamp, Robert Bolwijn.

20 years of deferred value ging over onze eigen geschiedenis en ons heden als kunstorganisatie. Nieuwe Vide bestond in 2015 precies 20 jaar. Om dat te vieren organiseerden we een project met 20 solo-exposities van 1 dag, van kunstenaars die bij ons een studio huren, of in het verleden een studio hebben gehuurd. Elke expositie begon om 17u, en duurde tot 23u. De volgende dag werd dan ’s ochtends vroeg tussen 9-12u afgebroken, en tussen 12-17u de nieuwe expositie weer opgebouwd, die dan opende om 17u.
Het expositieschema was:

Het randprogramma
– Op 18 november waren er optredens van Swotteam en Dya Logue & Frietboer. Ook ging ik in gesprek met TRIK.
– Op 19 november werden voormalig NV directeuren Martijn Lucas Smit, Jaring Durst Britt en Nathalie Hartjes, en ik door Xander Karskens (toenmalig conservator Frans Hals Museum/De Hallen) aan de tand gevoeld over hoe de NV zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld.
– Op 20 november was er een optreden van Steye Felix.
– Op 27 november ging ik in gesprek met voormalig Nieuwe Vide curatoren Jan Maarten Voskuil & Moritz Ebinger.
– Op 28 november was er een optreden van ’t Vlaggenschip. Ook was er een veganistisch eetcafe.
– Op 29 november ging kunstenaar Lex van der Meij in gesprek met voormalig Nieuwe Vide directeur Nathalie Hartjes.
– Op 1 december ging ik in gesprek met kunstinitiatieven SIGN (Groningen), Hotel Maria Kapel (Hoorn) en Extrapool (Nijmegen), over welke andere presentatievormen mogelijk zijn in kunstinitiatieven. Hoe ontkom je aan de expositievorm, en hoe hangt die vorm samen met de afhankelijkheid van subsidies?

EXTRA
– op 2 december organiseerde Anno Dijkstra een performance festival in Nieuwe Vide, met studenten waaraan hij les geeft op de HKU (Utrecht).
– Rob Bouwman had voor zijn dag twee collega schilders uitgenodigd om samen met hem te exposeren, namelijk Gijs van Lith en Sander Reijgers.

PERS
Haarlems Dagblad (12 november: auteur: Jaap Vissers). Trendbeheer (Auteur: Niels Post): http://trendbeheer.com/2015/12/01/stefan-kasper-20-jaar-nieuwe-vide

IN SEARCH OF THOMAS PYNCHON

Data: 16 januari – 8 maart 2016
Met: Machteld Rullens, Azahara Cerezo, Katharina Swoboda, Koos Dalstra, Bernardo Zanotta, Pia Louwerens, Lance Wakeling, Pablo Pijnappel.
Bij dit project gingen we op zoek naar Thomas Pynchon (NY, 1937), een van de belangrijkste Amerikaanse schrijvers die geassocieerd wordt met counter culture. In de boeken van Pynchon heerst de chaos, met honderden plots, subplots, personages en verhaallijnen. De houding van Pynchon is exemplarisch voor de counter culture: autonoom, kritisch, tegendraads en maatschappelijk geëngageerd.
Journalist Thijs Kleinpaste noemt Pynchon in een bespreking van het boek ‘The Age of the Crisis of Man” van auteur Mark Greif en stelt dat ‘de generatie met succesvolle schrijvers als Saul Bellow, Ralph Ellison en Thomas Pynchon zich als eerste bevrijdde van de prekerigheid, door tegenover ‘de abstracte mens’ van de filosofen, een mens van vlees en bloed te zetten, die te maken kreeg met (bijvoorbeeld) racisme en technologie’.

Vanaf 2016 verschijnt bij vier van onze projecten een nummer van ons nieuwe magazine; Nieuwe Vide’s Journal of Humanity. De naam van het magazine is een verwijzing naar namen van magazines uit de Jaren 60. Nieuwe Vide’s Journal of Humanity is een samenwerking tussen Nieuwe Vide en de KABK (Den Haag). Elk nummer zal worden ontworpen door een student van het vak Design Office van de KABK. www.kabk.nl  De inhoud van de magazines cirkelt rond de thematiek van de exposities. Het eerste nummer van Nieuwe Vide’s Journal of Humanity verscheen bij het ‘In search of Thomas Pynchon’-project. Het nummer bevatte o.a. artikelen van Graa Boomsma, Joanna Freer, Arie Altena, Ytje Veenstra en Klaas Koetje, en een strip van Schwantz. De voertaal van het magazine is Engels. Nieuwe Vide’s Journal of Humanity no. 1 is vormgegeven door Carmel Klein & Andreas van der Mast.

EXTRA
Op zaterdag 5 maart 2016 was er een extra programma.
Tussen 15.00-18.00u vonden plaats:
– gesprek tussen kunstenaar Koos Dalstra en mij
– kunstenaarslezing door Pia Louwerens
– lezing door Joanna Freer (auteur van het boek “Thomas Pynchon and American Counter culture”)
– presentatie van het eerste no. van ons nieuwe magazine: Nieuwe Vide’s Journal of Humanity.

PERS: interview (met mij) op website Metropolis M (auteur: Alix de Massiac): http://metropolism.com/previews/in-search-of-thomas-pynchon . Review op www.8weekly.nl (auteur: Sonja Schulte): http://8weekly.nl/recensie/pynchon-nieuwe-vide-haarlem. Artikel in Tubelight (auteur: Lotte van Geijn): http://www.tubelight.nl/articles/1622/tegenreactie-op-hapklare-antwoorden

deelname aan Rotterdam Contemporary Art Fair
Data: 10 t/m 14 februari 2016.
In februari 2016 vond Rotterdam Contemporary Art Fair plaats. Nieuwe Vide presenteerde er werk van 10 kunstenaars die bij ons een studio huren, namelijk: Saskia Burggraaf – Marianne Hotske Hamersma – Vito Willems – Maartje Overmars – Janneke Hopman – Lex van der Meij – Gosse van der Leij – Beth Namenwirth – Rob Bouwman en Robert van Luijk.

PERS: Trendbeheer bezocht Rotterdam Contemporary Art Fair. Auteur: Niels Post.
Zie: http://trendbeheer.com/2016/02/13/rotterdam-contemporary-2016

NOTES FROM THE UNDERGROUND
Data:18 maart t/m 3 april 2016.
Met: Dora Benyo, Polina Medvedeva, Jantine Wijnja.

De Haarlemse Lente – het weekend waarin alle Haarlemse cultuurinstellingen traditiegetrouw de deuren open, met een gemeenschappelijk thema – had in 2016 als titel/thema: Jubilee Lines. De titel was een verwijzing naar de Jubilee Line, de jongste lijn van de Londense metro, die werd geopend in 1979. De Jubilee Line verbindt het noorden van de stad met het oosten, en heeft een lengte van 36,2 km.

Nieuwe Vide stuurde in het eerste kwartaal van 2016 drie jonge kunstenaars voor een paar dagen naar Londen, en vroeg ze om daar de Jubilee Line te nemen, en n.a.v. die trip werk te maken. Dat werk was van 18 maart 2016 – de eerste dag van Haarlemse Lente 2016 – t/m 3 april 2016 te zien in Nieuwe Vide. De titel van dit project was ontleend aan de korte, existentialistisch getinte roman van Fjodor Dostojevski. Tegelijk verwees die titel natuurlijk naar de “Underground’, en dus de metro.

PERS: Trendbeheer. Auteur: Niels Post. http://trendbeheer.com/2016/03/20/haarlemse-lente-2016

EXTRA
Het traditionele feest op de eerste dag van Haarlemse Lente vond dit jaar plaats in Nieuwe Vide, en wel op 18 maart vanaf 22u. Er waren optredens van: De Witte Dieven, Steye Felix en ’t Vlaggenschip. Dj’s waren deze avond: Henkerchief, Crusty Locks.

Deelname aan Supermarket (Stockholm, Zweden)
Data: 21 t/m 24 april 2016.

Nieuwe Vide deed in 2016 ook mee aan Supermarket in Stockholm (Zweden). Nieuwe Vide presenteerde daar werk van Toon Fibbe. De presentatie van Toon Fibbe was onderdeel van de 1-jaar- durende samenwerking tussen hem en Nieuwe Vide. Ter info: Fibbe was in 2016 onze Focuskunstenaar; een kunstenaar waar we een jaar lang intensief mee samenwerken”.

Nieuwe Vide Academy presents: Detour to Paradise.

Data: 23 april t/m 8 mei 2016.
Net als vorig jaar – toen Bienvenue Chez Moi plaatsvond – bood Nieuwe Vide ook in 2016 weer plek aan jonge talenten, in de leeftijd van 14-19 jaar. Zij hebben gedurende enkele maanden meegedaan aan een intensief traject, waarin zij kennis maakten met de hedendaagse kunst, workshops volgden en op bezoek gingen bij kunstenaars (zoals Mette Sterre en Domenique Himmelsbach de Vries), musea, galeries (zoals Dürst Britt & Mayhew), en andere kunstinstellingen/initiatieven (zoals Extrapool en The Free Café). Om tenslotte, in samenwerking met een aantal professionele kunstenaars zelf de tentoonstelling ‘Detour to Paradise’ te maken. Zaterdag 23 april opende om 18uur de presentatie van de Nieuwe Vide Academy deelnemers.

De tentoonstelling probeerde de bezoekers een ervaring te bieden waarbij zij alle hectiek van het dagelijks leven achter zich kunnen laten. De paradijselijke droomwereld die te zien was,stelde de toeschouwer in staatom te onthaasten. Voordat de bezoeker zich over kon geven aan de ontspanning, moest men eerst een route volgen. Een route vol frustratie waarbij je nagels kunt bijten bij een half uur durende kaasschaafsessie, een klap kunt geven op een bak water gemixt met maïzena en waarbij tandenpoetsen nog nooit zo’n uitdaging is geweest. Daarna mocht men zich in ‘Het paradijs’ storten, waarbij alle zintuigen geprikkeld werden. Gouden bollen werden gepeld, bomen waren geen bomen meer en een tropische bloemenlucht deed de toeschouwer wegdromen.

Nieuwe Vide Academy deelnemers:
Saskia Hartog
Hanna Tuente
Iris Komen
Lauret Kortman
Lisanne Snoei
Charlotte Bolhuis
Ruben Zwolsman

Coaches van Nieuwe Vide Academy 2016 waren kunstenaars Steye Felix & Marianne Hotske Hamersma.

¡VIVA PONTIAC!
Data: 27 mei – 19 juni 2016.

¡VIVA PONTIAC! Ofterwijl: Leve Pontiac! ¡VIVA PONTIAC! was een eerbetoon aan de ons ontvallen underground held, opgetekend door zijn collegae en vrienden. Een persoonlijk eerbetoon dus. Ik vroeg een groot aantal tekenaars en kunstenaars om een soort laatste salut te brengen. “Laat weten wat Pontiac voor jou heeft betekend, en/of voor de stripwereld”. In de expositie was niet alleen werk van Pontiac’s collegae en vrienden te zien, maar ook werk van hem zelf. Met: Erik Kriek, Typex, DUONAR, Hajo, Harma Heikens, Willem de Ridder, Roel Smit, Lamelos, Fake Booij, Luuk Bode, Shamrock, Vlerk, Erik Wielaert, Barbara Stok, Peter Pontiac, Schwantz, Bart Nijstad, Margreet de Heer, Yiri T. Kohl, Bert Bleek, Bianca Sistermans & Hester van Hasselt, Vince Ruarus, Maia Matches, Aimee de Jongh.

Ook in de expositie te zien; de documentaire die Chris Kijne in 2003 maakte over Peter Pontiac.

Op de opening waren er optredens van: The Pignose Willy’s, ET Explore me, Jetblack Fiftysix. DJ was: The Plastic Fantastic Timemachine.
Dichter Peter van der Wal droeg gedichten voor.

Het tweede nummer van Nieuwe Vide’s Journal of Humanity verscheen bij het “Viva Pontiac!-project, dat begon op 27 mei 2016, en liep t/m 19 juni 2016. Het magazine bevatte artikelen van Gert Jan Pos, Joost Pollmann, Mark van den Tempel, Chris Kijne en Peter Moerenhout, strips van Ytje Veenstra en Schwantz, en bijdragen van studenten van de richting Illustration Design aan ArtEZ (docent: TRIK). Het magazine is verkrijgbaar in Nieuwe Vide. Dit nummer van ons magazine werd vormgegeven door Remco Blom. De voertaal van het nummer is: Nederlands. Het magazine kost 4,95 euro (plus verzendkosten, als we moeten verzenden).

Pers: het Haarlems Dagblad schreef een groot, 2-pagina’s-tellend artikel over Peter Pontiac n.a.v. de tentoonstelling ‘Van Schulze tot Pontiac’ in De Vishal en ¡VIVA PONTIAC! in Nieuwe Vide. Geschreven door Peter Bruyn. Op www.8weekly.nl verscheen een mooie review over ¡VIVA PONTIAC!. Auteur is Sonja Schulte. http://8weekly.nl/recensie/onaf-boek-houdt-nooit-op

AS EACH OF US WAS SEVERAL, TOGETHER WE BECAME QUITE A CROWD.
Data: 8 juli t/m 31 juli 2016.
Als onderdeel van onze 1-jaar-durende samenwerking met kunstenaar Toon Fibbe, had Toon in juli 2016 een solo expositie in Nieuwe Vide.
In zijn solo expositie in Nieuwe Vide keek Fibbe via personages, films en installaties naar de ontwikkeling van politieke en economische systemen en de rol van de kunstenaar en de burger ten opzichte van die systemen. In de tentoonstelling was een speciale plek ingeruimd voor werk dat Fibbe samen met Laura Wiedijk ontwikkelde tijdens een residency in Kunsthuis Syb (Beetsterzwaag).

WIFI, CONNECTIVITY AND DIGITAL UTOPIANISM
Data: 9 september – 13 november 2016
Met: Natasha Taylor, Lance Wakeling, Gabor Kerekes,Raluca Croitoru, Dennis de Bel, Roel Roscam Abbing, Richard Vijgen, Claudia Mate, Deeplab, Ryan S. Jeffery & Boaz Levin. Deze expositie liet werk zien van kunstenaars die zich bezighouden met hoe technologie ons dagelijks leven beïnvloedt, en/of hoe wij technologie aanwenden om ons dagelijks leven te beïnvloeden. Wat is er geworden van de digitale droom?

 

Inclusief een lezingenprogramma.

Op 8 oktober waren er lezingen van:
– Theo Ploeg
– Arie Altena

Op 22 oktober waren er lezingen van:
Josephine Bosma
– Michael Stevenson

Daarnaast organiseerden we op 9 september de tweede editie van Nacht Vide, onze buitenbioscoop. De organisatie en inhoudelijke programmering werd gedaan door Mare van Koningsveld. De films die we lieten zien haakten thematisch aan bij het onderwerp van de expositie. Die films waren:
‘Lo and Behold: Reveries of the Connected World’ (2016) van Werner Herzog, die bij ons in Haarlem in première ging! In de documentaire onderzoekt Herzog het internet en ‘de verbonden wereld’. Duur: 98 minuten. Engels gesproken, Nederlands ondertiteld.
‘Steve Jobs’ (2015) van regisseur Danny Boyle. Een portret van Steve ‘Apple’ Jobs in drie bedrijven: van de start van Jobs’ digitale revolutie tot de lancering van de IMac. Duur: 122 minuten. Engels gesproken, Nederlands ondertiteld.

Het derde nummer van Nieuwe Vide’s Journal of Humanity verscheen bij het project WIFI, Connectivity and Digital Utopianism. Het magazine bevat artikelen van Geert Lovink, Arie Altena, Toon Fibbe, Josephine Bosma, Michael Stevenson en Theo Ploeg, een strip van Schwantz en illustraties van illustrarie. De voertaal van het magazine is Engels. Nieuwe Vide’s JOH no 3 is vanaf 13 september verkrijgbaar bij Nieuwe Vide. Het magazine is vormgegeven door Noa Defesche & Bohye Woo en kost 4,95 euro.

PERS: Saskia Burggraaf vertelde op Radio105 (Haarlem e.o.) over de expositie. Daarnaast verschenen reviews/artikelen over de expositie op Metropolis M, Haarlems Dagblad, De Volkskrant. Ook publiceerde Jegens & Tevens n.a.v. de expositie een interview met kunstenaar Natasha Taylor.

BRAGA & COLBURN – TRANSMISSIONS
Vrijdag 25 november 2016. ’s avonds. 20u.
Een avond met film en performance van Rita Braga en Martha Colburn. BRAGA (PT) & COLBURN (US/NL) is een muziek-, film- en theatraal performance duo. BRAGA heeft een repetroire van nummers in 15 talen. Het gaat van oude Broadyway musicals tot Bollywood, door de tunnels van Space Age Pop, klimmend naar de ‘Stairway to the Stars’.
Braga deed een performance in een magische setting, met projecties en kostuums. De projecties en kostuums waren speciaal gemaakt voor deze performance.
Bij dit bijzondere evenement werden fragmenten gebruikt uit BRAGA’s meest recente Operette ‘A QUANTIC DREAM”, waar Martha Colburn de visuals voor heeft gemaakt.

PERS: Haarlems Dagblad.

THE SHARK’S PRETTY TEETH
Als je aan opera denkt, denk je aan schreeuwende diva’s op een podium. In grootse jurken en kostuums. Opera wordt gezien als een soort antiek entertainment voor de welgestelden in onze maatschappij. Maar is opera dat wel? Als je goed kijkt, zie je dat veel opera’s juist een politieke lading hebben, en bedoeld zijn/waren om aan het denken te zetten.
De opera La muette de Portici bijvoorbeeld zou de Belgische revolutie in 1830 aangewakkerd hebben. En Marriage of Figaro is een aangepaste versie van een stuk dat was veroordeeld door het Franse hof, omdat het te revolutionair zou zijn. In ‘The Shark’s Pretty Teeth’ gingen we kijken naar de historie van opera en haar theatrale vormen in politiek, het echte leven en het podium.
Het uitgangspunt bij dit project was het epische theater van Bertolt Brecht (1898-1956). Volgens Brecht moet de toeschouwer zich niet emotioneel laten meeslepen. In plaats daarvan moet hij/zij kritisch kijken naar wat er op het podium gebeurt en daarna kritisch op zichzelf reflecteren. Bertolt Brecht was dichter en toneelschrijver. Hij wordt beschouwd als de grote naam van het Oost-Duitse toneel. Brecht had grote doelen; hij wilde dat zijn werk zou bijdragen aan een betere wereld.
Het doel van dit project in Nieuwe Vide was: het maken van een opera en deze opera ook echt uitvoeren, in Nieuwe Vide. Maar niet voordat we hadden vastgesteld wat een opera eigenlijk is en opera dus hadden gedeconstrueerd. Wie zegt dat opera een podium nodig heeft? Wie bepaald wat een goede zangstem is? Of dat muziek een melodie nodig heeft? Wij bepalen dat zelf!
‘The Shark’s Pretty Teeth’ was een samenwerking tussen Toon Fibbe, die bij dit project optrad als docent, Nieuwe Vide en de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag. Fibbe introduceerde 14 studenten van de KABK gedurende de maanden september t/m december in de wereld van Brecht en opera. Van week 36 t/m week 49 kwamen de studenten en Fibbe eens per week een aantal uren bijeen. Uiteindelijk uitmondend in een opera in Nieuwe Vide op 9 december 2016 (try-out om 16u, opera om 19.30u). De studenten kregen 3 ECTS voor deelname aan het project. De studenten die meededen aan dit project waren: Sara Ceruti, Berk Duygun, Daniele Formica, Hanna Ijas, Shani Leseman, Brigitte Louter, Julia Olaussen, Valter Palaps, Salome Pegler, Kristel Rigaud, Merel Van Erpers Rooijaards, Emilie Ruitinga, Leonie Schneider, Jan Steenman.

Toon Fibbe begeleidde dit operatraject in Nieuwe Vide vanuit onze 1-jaar- durende samenwerking. De samenwerking was mogelijk gemaakt door een Werkbijdrage Jong talent + Opdrachtgever van het Mondriaan Fonds.


Foto’s door Bogdan Andrei Bordeanu.

PERS: Jegens & Tevens publiceerde een bijdrage.

Er verscheen ook weer een nummer van Nieuwe Vide’s Journal of Humanity bij dit project. NVJOH nummer 4 bevat bijdragen van o.a. Luuk Verpaalen, Kester Freriks, Schwantz, Illustrarie, Millie Taylor, Doc Rossi, Michiel Westbeek en Patricia Simpson, en is vanaf januari 2017 verkrijgbaar.

NIEUWE VIDE’S CINECLUB PRESENTS: HAARLEMSE NIEUWE FILMDAG
Sinds kort bestaat de NieuweVide Cine Club, een filmcommissie met leden uit Syrië, Roemenië, Afghanistan, Iran en de Verenigde Staten, die inmiddels in Haarlem wonen, zij waren voor afgelopen evenement bij elkaar gebracht door curator Mare van Koningsveld, die met het idee kwam voor de club. Anas Issa, Noor Issa, Bogdan Andrei Bordeianu, Obaid Hosainyaar, KH Sajedeh en Zara Marea maken deel uit van de club. Zij zijn de afgelopen tijd regelmatig samengekomen, hebben films uitgekozen en werden door Van Koningsveld gevraagd ook zelf een video te maken van hun leven in Haarlem. Op 18 december hebben zij de video’s die zij maakten en de films die ze uitkozen laten zien in Nieuwe Vide. Daarnaast zijn kunstenaar Polina Medvedeva en curator Katayoun Arian aan tafel aangeschoven voor onze ‘Table Talks’. Ook was er eten en drinken voor een kleine donatie. De donaties hebben wij gedoneerd aan No Border Kitchen (Lesbos).

Programma: Zondag 18 December

13:00-13:05 Intro
13:05-14:00 Obaid’s keuze: ‘Lost treasures of Afghanistan’ (James Barrat, 2004)
14:00-16:05 Zara’s keuze: ‘Yume’ (‘Dreams’ – Akira Kurosawa, Ishirô Honda, 1990)
16:05-16:20 Pauze
16:20-18:00 Saji’s keuze: ‘Ta’m e guilass’ (‘A taste of cherry’ – Abbas Kiarostami, 1997)
18:00-19:30 Diner gemaakt door Ricky + “Table talks” in gezelschap van Polina Medvedeva & Katayoun Arian.
19:30-21:30 Bogdan’s keuze: ‘Pozitia Copilului’ (‘Child’s Pose’ – Calin Peter Netzer, 2013)
21:30: Anas’ keuze ‘Syrian Love Story’ (2016), Syrian Ministry of Tourism, gevolg door Anas’ zijn film.

PERS: artikeltje in Haarlems Dagblad.

DOES KITTYKAT KNOW THERE’S A PIGEON ON THE CLOTHES CLOSET?
Data: 28 januari t/m 5 maart 2017.
Omschrijving: een project over de Beat Generatie, en wat de Beat schrijvers anno nu nog betekenen, voor een jonge generatie kunstenaars.
Met Matthew Humphreys, Pablo Pijnappel, Riet Wijnen, Jantine Wijnja, Michiel Westbeek & Rosemarie Swingle, Ivanka Annot, Nickel van Duijvenboden, Stefanie Posavec.

De opening van ‘Does kittykat know there’s a pigeon on the clothes closet?’ vond plaats op zaterdag 28 januari, om 17u. The Irrational Library, de band van Haarlemse dichter/schrijver Joshua Baumgarten, trad op. Net als The Avonden (van Marc van der Holst). DJ: DJ CRAZY CRUDESJEV.

Bij dit project verscheen weer een nieuw nummer van Nieuwe Vide’s Journal of Humanity. Nieuwe Vide’s Journal of Humanity no. 5 bevat o.a. bijdragen van Joanna Freer, Schwantz, Ytje Veenstra, TRIK, Illustrarie, David Mills en Lynnette Lounsbury.

Bij dit project werkten we samen met The Irrational Library. Joshua Baumgarten was gevraagd om op zondag 19 februari en 26 zondag februari extra programmering te organiseren.

Programma 19 februari:
‘Will your face look like my face when the poet is held upside down?’.
Joshua Baumgarten, schrijver en dichter en een welbekend gezicht in de rock’n roll scene van Haarlem wilde jonge dichters inspireren en vroeg hen gedichten uit te wisselen en deze te presenteren op The Irrational Library Stage bij Nieuwe Vide. Wat is het effect van deze eigen interpretatie en ‘performen’ van een ander zijn of haar gedicht? Welk effect heeft het presenteren van een gedicht als je dat ‘face to face’ doet?

Dichters die meededen:
Linde Suzanne
Noah Litampha
Dick van’t Hoff
Beatrijs Bakker
Jonah Vos
Louky van Eikelenburg

Muziek door: Gerhardt Heusinkveld

Programma 26 februari:
‘For the sake of the sound. The typewriter as rock n roll relic.’
Een handjevol schrijvers dat korte verhalen, gedichten en dubieuze feiten produceert, kwam samen in Nieuwe Vide, waar zij deelnamen aan een ‘rotational writing exercise’. 5 typemachines stonden klaar voor de schrijvers. Het ging van vrije associaties naar lukrake uitbarstingen tot bewuste gedachtestromen die werden overgebracht op papier. Na verloop van tijd werd de schrijvers gevraagd om te stoppen met schrijven en tegen te klok in te roteren om verder te schrijven bij de volgende typemachine. Daarbij werd gevraagd om niet te lezen wat zijn of haar voorganger had geschreven. De sessie duurde ongeveer een uur. Tussendoor werden gedichten voorgelezen. De schrijvers schreven op het ritme van een djembe, bespeeld door Amir Adeel. Tijdens de sessie werden er plaatjes gedraaid – jazz & rock ’n roll op een oude ‘portable record player’. Bezoekers konden eigen elpee’s meenemen. Na afloop van de sessie werden de schrijfsels door de dichters en het publiek voorgedragen.

Deelnemende schrijvers waren:
Joubert Pignon
Marc vand der Holst
Gerjon Gijsbers
Mishal Zeera
Joshua Baumgarten

Op zondag 5 maart 2017 zal in Nieuwe Vide een lezing plaatsvinden van Joanna Freer. In haar lezing kijkt ze vanuit een politieke hoek naar Kerouac’s werk en plaatst ze dat werk in de context van de rebellie van een jonge generatie. Op zondag 5 maart zullen we ook Nieuwe Vide’s Journal of Humanity no. 5 presenteren, dat gaat over de Beat generatie. Tijden volgen snel.

Deelname aan Intersections 2017: Synthesize me
Data: 9 – 12 februari 2017.
Kunstenaar: Natastha Taylor.
Omschrijving: In 2017 deed Nieuwe Vide ook mee aan Intersections. Intersections is onderdeel van Art Rotterdam. http://www.artrotterdam.com/users/128/content/galeries/EN-Index.html
Nieuwe Vide presenteerde op Intersections 2017 werk van kunstenaar Natasha Taylor.

Taylor deed eerder mee aan onze tentoonstellingen ‘The Hills are alive with the sound of muzak” (2015) en “WIFI, Connectivity and Digital Utopianism” (2016). In 2017 zullen we een jaar lang gaan samenwerken met Taylor. www.natashataylor.nl

THE WRESTLER AND THE ARTIST STEPPED INTO AN ARENA AND STARTED TALKING TO EACHOTHER ABOUT SPACES – SOLO EXPOSITIE NATASHA TAYLOR
Data: 17 maart t/m 2 april 2017.
Op 17 maart opende de solotentoonstelling van onze Focuskunstenaar 2017; Natasha Taylor. Met Taylor gaan we in 2017 een jaar lang intensief samenwerken. Over de expositie: In het dagelijks leven komen wij in allerlei soorten ruimtes en contexten terecht, waar we ons op de een of andere manier toe moeten verhouden. Verschillende ruimtelijke situaties vereisen dat wij verschillend om moeten gaan met ons vocabulaire en onze acties. De context van een omgeving beïnvloedt ook hoe we omgaan met onze gedachten en wat we doen.

Natasha Taylor is geïnteresseerd in deze contextuele omgeving en dan voornamelijk in die van de professionele worstelaars. De ring waar zij zich in bevinden leidt tot een bepaalde set regels, regels die duidelijk anders zijn dan bijvoorbeeld die op straat.

‘Pro wrestling’ wordt gezien als een performance, het zit tussen sport en drama in, tussen realiteit en creatieve fictie , vanwege de geënsceneerde scènes. Je hebt allerlei elementen; personages op een podium, het commentaar, promotie, kostuums en de fysieke handeling van het worstelen zelf. `

Taylor: “I would like to reconstruct and recontextualize these fields. From that space I would like to talk about the space/frame of art and the debating of what that is. I am also going to look into the relation between art and entertainment (…) I find it interesting that something can become of such interest that people want to engage in such a way that their mind travels and stays with it for a certain time.”

Op zondag 19 maart ging ik in gesprek met onze Focuskunstenaar van 2016, namelijk Toon Fibbe, en met Natasha Taylor, onze Focuskunstenaar 2017. (15:00u). Het gesprek ging over ons Focuskunstenaar programma, en wat dan oplevert, of op kan leveren. Wat betekent het programma voor de betrokken kunstenaars?

Op zaterdag 25 maart vond in Nieuwe Vide een performance plaats met professionele worstelaars Dragan & Young Money Chong.

De expositie van Natasha Taylor was ook te zien tijdens Haarlemse Lente, dat plaatsvond op
24, 25 en 26 maart. (https://www.facebook.com/events/1855244868092659/)
Op 24 maart vond de Afterparty van Haarlemse Lente bij Nieuwe Vide plaats. De avond werd geprogrammeerd door Houtnacht programmeur Menzo Schrik. Met optredens van Henkerchief en Precursor. Het optreden van Knalpot kon vanwege technische problemen met het mengpaneel helaas niet doorgaan.


EVERYTHING IS POLITICAL. THE POLITICS OF GAMING

data: 21 april t/m 18 juni 2017

Met: Josh Millard, Alex Hovet, Pippin Barr, Grayson Earle, Marieke Verbiesen, Arno Coenen, Jasper Terra, Joseph DeLappe and The Biome Collective, Gordon Calleja, Escape from Woomera Collective, Auriea Harvey & Michaël Samyn (Tale of Tales).

Over video games en politiek, en hoe die elkaar raken. Alles is uiteindelijk politiek. Ook het persoonlijke. In die zin dat we alle beslissingen die we nemen, alle acties die we ondernemen en alle conclusies die we trekken, baseren we op onderliggende aannames, normen en waarden. En die normen, waarden en aannames worden over het algemeen niet door iedereen gedeeld. Ook de ruimte die we krijgen toebedeeld, als mens, komt voort uit opvattingen, die haaks kunnen staan op opvattingen van het individu en de ander. Vaak hangt de keuze die iemand maakt, in zijn persoonlijke leven maar ook in groepsverband, in enige mate, samen met geld en macht, en bestendiging van de eigen machts- en financiële positie. Kan politiek ook terugkomen in de wereld van populaire cultuur? Vanzelfsprekend. Als je het letterlijk neemt: denk aan protestmuziek, denk aan de vele politieke cartoons die de laatste jaren zoveel stof hebben doen opwaaien.
Nieuwe Vide verkent in de expositie “Everything is Political. The Politics of Gaming” nu de relatie tussen video games, kunst en politiek.
Hoe kan de wereld van politiek een plek krijgen in games? Hoe verspreid je een boodschap via een populair medium als de video game? Dat is wat wij met dit project onderzoeken. Soms speelt de politiek in de werken op de achtergrond een rol, bijvoorbeeld als schets van de maatschappelijke situatie van een land. Soms is de politiek alom aanwezig. Soms wordt het lichaam in een rol gedwongen die niet prettig is, en verdwijnt het in een groter systeem van macht, geweld en/of geld. Soms is het lichaam de weg kwijt en zucht het van wanhoop. Will love tear us apart? Will love tear me apart? Hoe houd ik me staande, hoe speel ik, hoe bespeel ik, hoe word ik bespeeld? Ben ik gevangen in een kooi van krachten of vrij om te doen wat ik zelf wil?

Everything is Political. The Politics of Gaming opende op 21 april en duurt t/m 18 juni 2017.
De games kunnen in de expositie gespeeld worden.

Op 23 en 24 mei organiseerden we in Nieuwe Vide bovendien een political game jam, in samenwerking met het Mediacollege Amsterdam, een mbo-vakschool met opleidingen op het gebied van design, media, technologie, games, evenementen en film. Twee groepjes van 8 studenten gingen van 12.00u op dinsdag tot 12.00u op woensdag – dus 24 uur – aan de slag met het ontwikkelen van een politieke game. Met als uitkomst; twee games, die op woensdag om 12.00u werden gepresenteerd in Nieuwe Vide, en vanaf dat moment onderdeel waren van de expositie.

Op woensdag 7 juni kwam jongerencentrum Flintys (Haarlem) met een groep kids op bezoek. Op 15 juni kwam een klas van Game Studies and Cultural Analysis aan de Universiteit van Leiden op bezoek.

PERS: De Volkskrant (5 mei, Merel Bem), Metropolis M (8 juni, George Vermij).

WORDS ARE ALL WE HAVE  
Data: 7 t/m 30 juli.

Samuel Beckett groeide als student op in Dublin, waar hij van 1923 – 1927 aan het Trinity College studeerde, maar als schrijver werd hij groot in Parijs, waar hij in 1927 James Joyce ontmoette, van wie hij secretaris werd. In 1930 won hij een literatuurprijs voor zijn gedicht Whoroscope, dat o.a. ging over Rene Descartes, een andere belangrijke invloed op zijn praktijk.
De meesten van ons zullen Beckett vooral kennen van zijn stuk Waiting for Godot (uitgebracht in 1952 in het Frans (En attendant Godot), waarvan de Engelse vertaling verscheen in 1955. Het is het verhaal van twee zwervers die wachten op Godot, die echter nooit zal komen opdagen.
De theaterstukken die Beckett schreef zijn kaal, minimalistisch en pessimistisch, over de menselijke natuur en onze lotsbestemming.
In 1956 vroeg de BBC Samuel Beckett om een radiodrama te maken. Iets dat hij nooit eerder had gedaan. Dat hoorspel werd All That Fall, in het Nederlands vertaald als “Allen die vallen”, dat in 1957, en dus precies 60 jaar geleden, voor het eerst werd uitgezonden op BBC radio. Maddy Rooney, een zeventigjarige die bestaat uit “tweehonderd pond ongezond vet”, is in dat hoorspel op weg naar het station van Boghill, om daar haar blinde echtgenoot Dan af te halen, als verrassing voor zijn verjaardag. Onderweg ontmoet ze een aantal dorpsgenoten. De reis gaat echter niet zonder slag of stoot.
Voor dit project, Words are all we have (de titel vermoedelijk een quote van Beckett, al is de bron van die quote nooit teruggevonden), vroegen wij een aantal kunstenaars om op de een of andere manier te reageren op dat hoorspel.
Die kunstenaars zijn: Jan Van Den Dobbelsteen, Matthias König, Lukas Simonis & Natasha Taylor, Marius Bruijn en Pernille Lønstrup.
Vier van de vijf (waaronder een duo) maakten speciaal voor dit project nieuw werk. De enige opdracht van onze kant; audio dient een wezenlijk onderdeel te zijn van het werk.


Foto’s door Bogdan Andrei Bordeianu.

Zondagmiddag 30 juli was de finissage van de tentoonstelling ‘Words are all we have’.
Met performances van Jan Van Den Dobbelsteen, Lukas Simonis & Natasha Taylor en Pernille Lonstrup.
start: 13:00u
-Jan Van Den Dobbelsteen | Voices not Bodies
duur: 10 min
-Pernille Lonstrup | The Fall (how to navigate by the moon when there is too much artificial light) met Joost Verhagen
duur: 20 min
-Lukas Simonis en Natasha Taylor | Nipping One’s Frock “a wordy performance”
duur: 20 min

PERS: Haarlems Dagblad, Jegens & Tevens.

Nieuwe Vide Studio’s # 1: Vito Willems
Data: vrijdag 11 t/m zondag 13 augustus.
Opening: vrijdag 19u. Inclusief side-programma.
Open: zaterdag en zondag: 12.00-17.00u.

Nieuwe Vide is niet alleen een expositieruimte; we hebben ook studio’s, bevolkt door kunstenaars, tekstschrijvers, animatiestudio’s et cetera. Twee keer per jaar geven we onze kunstenaars een weekend lang de ruimte om in de expositieruimte te laten zien wat ze in huis hebben.

Vito Willems studeert volgend jaar af op de faculteit sound- en system design op de HKU in Utrecht. Hij houdt zich bezig met geluid, beeld en ruimte, en de samenkomst daarvan via technologische toepassingen.
Voor Nieuwe Vide Studio’s # 1 presenteert Willems, die een studio huurt in Nieuwe Vide, de multi-dimensionale installatie ‘Cube of Space’. In de installatie wordt gespeeld met bewustwording van verschillende ruimtes.
‘Cube of Space’ is tot stand gekomen in samenwerking met Joost Dankelman (Product Design) en Jim Brady (Communication Design).”


Foto’s door Bogdan Andrei Bordeianu.

DAYDREAMING SUBVERTS THE WORLD
Data: vrijdag 8 september t/m zondag 5 november.
Over het Situationisme, en hoe dat tegenwoordig terugkomt, in de praktijk van een jonge generatie kunstenaars.
Met: Mario Santamaria, Jeroen Jongeleen, Bureau for the investigation of Contemporary Anxiety, Bogdan Andrei Bordeianu, Kristina Borg, Michael Holly, Anna Mikhailova, Lukas Simonis & Cor Gout.



Maltees kunstenaar Kristina Borg, die speciaal voor Daydreaming Subverts the world ongeveer een maand over kwam uit Malta, was voor haar project ‘An Alternative Haarlem’, dat onderdeel werd van de tentoonstelling, op zoek naar mensen met verschillende achtergronden, professies en leeftijden uit Haarlem die hun verhaal willen delen. Het eindresultaat was een DIY sound-walk door Haarlem als onderdeel van de tentoonstelling. Daartoe interviewde ze 12 mensen uit Haarlem. De interviews vonden plaats tussen 14 en 17 augustus en duren ca. 40min.

Bureau for the Investigation of Contemporary Anxiety deed als onderdeel van het project een onderzoek naar angst. Ze onderzocht samen met een kleine groep mensen (max. 8 deelnemers) het onderwerp verder. Daartoe werden speciale avonden georganiseerd in de periode september-november. Op deze avonden konden ervaringen en gedachtes over angst in een vertrouwelijke omgeving gedeeld worden. Wie meedeed, mocht zelf kiezen of en hoeveel hij of zij over zichzelf wilde vertellen. De deelnemers konden zowel eens of meerdere keren komen. 
De eerste bijeenkomst was een algemene. Het bureau onderzocht vragen als “Wat is angst?” , “Hoe merken we het als we angstig zijn?” en “Wat is de invloed van angst?”. Uit het gesprek van deze avond distilleerden de medewerkers vier thema’s die de overige avonden verder onderzocht werden. De discussieavonden startten om 19.00 en duurden tot 21.00u. De expositie Daydreaming Subverts the World was op deze dagen langer open, zodat de deelnemers daar van tevoren een kijkje kan nemen. De discussieavonden zelf vonden achter gesloten deuren plaats. Alle bevindingen van het Bureau door middel van vragenlijsten en discussie-avonden leidden uiteindelijk tot een eindpresentatie op 5 november. 

Jeroen Jongeleen bracht als onderdeel van Daydreaming subverts the World sommen aan in de openbare ruimte van Haarlem. Publiek wist niet waar ze naar keek, en ging de sommen massaal oplossen. Er ontstond een levendige discussie op internet, over waar we nou mee te maken hadden. Was dit kunst, of was het vandalisme? Eenvandaag dook erop, net als De Telegraaf en Haarlems Dagblad. Uiteindelijk werd in de expositie duidelijk gemaakt dat het om een kunstproject van Jongeleen ging, als onderdeel van Daydreaming subverts the World.

Met op de opening van de expositie muziek door DJ Crazy Crudesjev

Inclusief: Openlucht Bioscoop NachtVide op 30.09.2017
Programmering door Lotte van Geijn. Cinema is gratis toegankelijk.
20:00u/ PIXADORES
21:20u/ The Edukators

Pixadores: Documentaire 2014
Regisseur: Amir Escandari, 93 minuten
Zijn het kunstenaars, anarchisten of criminelen?
Vier jonge mannen, allemaal afkomstig uit de sloppenwijken van São Paulo, hebben een missie in hun leven. Zonder zekeringen of veiligheidsmaatregelen beklimmen ze hoge gebouwen om er hun namen en maatschappijkritische slogans op te spuiten. Zo hoog als ze kunnen, altijd in zwart. Vandaar dat de film hoofdzakelijk in zwart/wit is gedraaid, met af en toe een opvallend kleuraccent. Een dynamische, hand held camera volgt de jongens in hun dagelijks leven, op het werk, de straat, thuis in de favela of ‘s nachts tijdens hun beklimmingen van gebouwen of hun strooptochten naar koper. Op de Biënnale van Berlijn, waar ze als gast zijn uitgenodigd, komt het tot een memorabele culture-clash als blijkt dat de curator zich niet realiseert wat de kern is van pixaçao. Zijn het kunstenaars, anarchisten of criminelen?
PIXADORES is de debuutfilm van in Iran geboren Amir Arsames Escandaris (1979). De cameraman is Peter Flinckenberg. De film is een Fins-Deens-Zweeds co-productie en de belangrijkste producent is Miia Haavisto / Helsinki-film.

The Edukators: Film 2004
Regisseur: Hans Weingartner, 130 minuten
De Berlijnse studente Jule heeft een torenhoge schuld doordat ze een ongeval met een limousine van een rijke zakenman veroorzaakt. Hierdoor wordt ze uit haar flat gezet en trekt ze in bij haar vriendje Peter. Zo leert ze zijn huisgenoot en beste vriend Jan kennen. Peter en Jan hebben een geheim, ze breken ’s nachts in bij luxe villa’s. Maar in plaats van te stelen, verplaatsen ze enkel zorgvuldig het meubilair en laten berichten achter als: Die fetten Jahre sind vorbei. Jule haalt Jan over om een bezoek te brengen aan de villa van haar schuldeiser. De gevolgen zijn niet te overzien…

PERS: artikel over project van Kristina Borg in Haarlems Dagblad (Auteur: Jaap Timmers. 14 augustus 2017), artikel in Haarlems Dagblad (over werk Jeroen Jongeleen. Auteur: Max Sipkes), melding op website Eenvandaag.nl, artikel op Froot.nl, artikel op JegensenTevens.nl, artikel over expositie in Haarlems Dagblad (Auteur: Peter Bruyn),interview kunstenaar Kristina Borg in Malta Today (Auteur: Teodor Reljic), artikel in NRC Handelsblad (Auteur: Lucette ter Borg), artikel in De Volkskrant (auteur: Rutger Pontzen), interview kunstenaar Bogdan Andrei Bordeianu op Roemeense radio, melding op Telegraaf.nl.

________________________________________________________________________________________________
NIEUWE VIDE ACADEMY 2017
Traject: sept. t/m dec. 2017
Docent: Geertje van de Kamp (professioneel beeldend kunstenaar, met lesbevoegdheid)
Bedoeld voor: jongeren in de leeftijd van 14-19 jaar
Kosten: 125 euro (inclusief reiskosten en materiaalkosten)
Tijdsbesteding: ongeveer 12 uur per week op donderdagavond en zondag
Stevige introductie op hedendaagse kunst en kennismaking met de kunstwereld. 

We komen in deze periode twee keer in de week samen in Nieuwe Vide; één keer door de weeks ’s avonds, en één keer in het weekend. In die samenkomsten ontwikkel je een eigen visie en leer je die visie vorm te geven, o.l.v. de Haarlemse kunstenaar Geertje van de Kamp. Dat klinkt heel didactisch, maar het is ook gewoon ontzettend leuk! Wat vind jij nou interessant aan de wereld waarin jij leeft? Wat moet er volgens jou veranderen in die wereld, en als er iets moet veranderen; hoe dan? Wat zou jij zelf bij willen dragen? Je onderzoekt wat je ziet, kijkt om je heen, reist, proeft, test en maakt zelf.
We gaan tijdens dit project (in het weekend) regelmatig op excursie, bijvoorbeeld naar HorizonVerticaal (Haarlem) en naar kunstcentra als 1646 (Den Haag) en WORM (Rotterdam). Maar we brengen ook een bezoek aan een kunstcentrum in België. We doen workshops, ontmoeten kunstenaars en galeriehouders, en gaan met ze in gesprek, we bekijken tentoonstellingen in musea en andere kunstinstellingen (inclusief centra waar ze veel werken met geluid/muziek en film).
Met als uiteindelijke doel; jouw eigen expositie in Nieuwe Vide, opgehangen aan een specifiek thema, met daarin het werk dat jij tijdens dit traject maakt, samen met het werk van je Academy genoten. Die expositie maak je zelf en vindt plaats aan het eind van het traject, in december.
_________________________________________________________________________________________________
SOUND HACKSPACE

Jaromir Mulders (http://www.jaromirmulders.nl) geeft komende tijd workshops bij Nieuwe Vide, onder de naam Sound Hackspace.
Sound Hackspace zal een introductie zijn in het werken met muziek en technologie. We gaan aan de slag met programmeren en het toepassen van software op technieken. Ook komen gastartiesten vertellen over hoe zij inhoudelijk en technisch te werk gaan.
De workshops moeten worden beschouwd als een introductie. Na de workshops zal gekeken worden waar eventueel verdieping kan plaatsvinden en op welk vlak daar precies behoefte aan is.

25 okt/25th of Oct: Pure Data workshop
Een introductie over Pure Data : een open source-software gemaakt voor kunstenaars en artiesten, zodat ze gemakkelijk kunnen programmeren / componeren met geluid en data. Je leert de basis van de software en het programmeren.

8 nov/8th of Nov – Artiest/artist 20:00u/h – 22:00u/h, wordt nog aangekondigd/will be announced: 
Een kunstenaar/artiest/maker/muzikant komt vertellen over zijn/haar praktijk. Het gaat bijvoorbeeld om een kunstenaar die geluid vertaalt naar beeld of via beeld een nieuwe context geeft aan geluid. Maar het kan ook gaan om muzikanten die zelf instrumenten maken, instrumenten hacken of installaties maken, waarbij nieuwe media ontstaat/wordt gebruikt.

22 nov/22th of Nov – Arduino Workshop
Een introductie in Arduino. Dit is te gebruiken om hardware uit te lezen en aan te sturen. Hiermee kun je bijvoorbeeld installaties maken die reageren op de omgeving ; geluid, licht of bepaalde afstanden. Van synthesizers en geluid tot aan het aansturen van licht. Je leert de basis van de Arduino code en hardware.
-leren programmeren van Arduino
-hoe gebruik ik software om hardware aan te sturen
-werken met motortjes
-werken met servo
-werken met leds
-werken met breadboard
-zelf aan de slag met Arduino

6 dec /6th of Dec  Artiest/artist 20:00u/h – 22:00u/h, wordt nog aangekondigd/will be announced:
Een kunstenaar/artiest/maker/muzikant komt vertellen over zijn/haar praktijk. Het gaat bijvoorbeeld om een kunstenaar die geluid vertaalt naar beeld of via beeld een nieuwe context geeft aan geluid. Maar het kan ook gaan om muzikanten die zelf instrumenten maken, instrumenten hacken of installaties maken, waarbij nieuwe media ontstaat/wordt gebruikt.

20 dec/20th of Dec – Modulaire Synth Workshop/Modular Synth workshop
Hoe programmeer ik een synthesizer? In deze workshop wordt een introductie gegeven in modulaire synthese. Daarnaast wordt er in gegaan op de theorie en geschiedenis van de Modulaire Synth.

-Geschiedenis
-Hoe werkt een modulaire synthesizer.
-Hoe begin ik mijn eigen systeem
-Hands on met de modulaire synthesizer
-Live performances

10 jan/10th of Jan Artiest/artist 20:00u/h – 22:00u/h, wordt nog aangekondigd/will be announced:
Een kunstenaar/artiest/maker/muzikant komt vertellen over zijn/haar praktijk. Het gaat bijvoorbeeld om een kunstenaar die geluid vertaalt naar beeld of via beeld een nieuwe context geven aan geluid. Maar het kan ook gaan om muzikanten die zelf instrumenten maken, instrumenten hacken of installaties maken, waarbij nieuwe media ontstaat/wordt gebruikt.

24 jan/24th of Jan – Atari Punk Console Workshop
De Atari Punk Console is een synthesizer die gemakkelijk zelf te bouwen is en uit maar een klein aantal onderdelen bestaat. Elke deelnemer bouwt een Atari Punk Console op een breadboard. Hierbij leren ze schema’s lezen en met een breadboard werken. Afhankelijk van hoe geavanceerd de groep is, kan de Atari Punk Console ook nog gemodificeerd worden met verschillende sensoren. Denk aan: licht, afstand, druksensor, et cetera.

31 jan/31st of January – Performance – Live Coding Event 20:00u
Verschillende programmeurs krijgen 6 minuten de tijd om live een muzikaal programma te programmeren. Zodra de timer stopt verwijderd het programma zichzelf.

7 feb/7th of Feb – Artiest/artist 20:00u/h – 22:00u/h, wordt nog aangekondigd/will be announced:
Een kunstenaar/artiest/maker/muzikant komt vertellen over zijn/haar praktijk. Het gaat bijvoorbeeld om een kunstenaar die geluid vertaalt naar beeld of via beeld een nieuwe context geven aan geluid. Maar het kan ook gaan om muzikanten die zelf instrumenten maken, instrumenten hacken of installaties maken, waarbij nieuwe media ontstaat/wordt gebruikt.

21 feb/21st of Feb – Circuit Bending Workshop

Elke deelnemer neemt een oud electronisch apparaat en/of speelgoed mee die/dat op een laag voltage werkt en geluid maakt.
Denk aan:
-Speelgoed keyboard.
-Furby
-Electronische spelletjes
-Spullen met speakertjes
-Sound board
We gaan in deze apparaten op zoek naar interessante punten en kijken of we ze bestuurbaar kunnen maken met knoppen of sensoren.

7 mrt/7th of March – Artiest/artist 20:00u/h – 22:00u/h, wordt nog aangekondigd/will be announced:
Een kunstenaar/artiest/maker/muzikant komt vertellen over zijn/haar praktijk. Het gaat bijvoorbeeld om een kunstenaar die geluid vertaalt naar beeld of via beeld een nieuwe context geven aan geluid. Maar het kan ook gaan om muzikanten die zelf instrumenten maken, instrumenten hacken of installaties maken, waarbij nieuwe media ontstaat/wordt gebruikt.

21 mrt/ 21st of March –  Sound Hackspace EXTRA: Concerten/Performances/Installaties/Borrel.
Meer info volgt.
_____________________________________________________________________________________________
NIEUWE VIDE CINECLUB 2017
Is jouw leven recent veranderd door migratie? En wil je je verhaal delen en inzichtelijk maken aan de hand van films?
CINECLUB is een filmclub met workshops, publieke bijeenkomsten en screenings. In 2016 bestond CINECLUB uit een groep mensen die recent zijn geëmigreerd of gevlucht (onder meer uit Syrië, Roemenië, Afghanistan, Iran en de Verenigde Staten) en die inmiddels in Haarlem wonen. Onder leiding van curator Katayoun Arian heeft de tweede editie van CINECLUB als doel om samen met nieuwe deelnemers verschillende verhalen en narratieven inzichtelijk te maken aan de hand van films.
De verschillende achtergronden, kennis en perspectieven die de deelnemers met zich meebrengen en die gedurende de CINECLUB’s bijeenkomsten ter tafel komen, worden tijdens CINECLUB’s publieke programma’s getoond en besproken.
 
Praktische informatie:
– Het project duurt zes maanden, vanaf de derde week van september 2017 tot en met eind februari 2018.
– Deelnemers komen één tot twee keer per maand samen in Haarlem om films te bespreken en zelf video’s te maken met hun eigen mobiele telefoon. Voor het maken van de video’s en korte films is geen ervaring vereist. 
 – In januari 2018 zullen een aantal films die de deelnemers geselecteerd en besproken hebben, worden getoond tijdens CINECLUB’s publieksprogramma in Nieuwe Vide.
 – De door de deelnemers gemaakte video’s en korte films zullen eind februari 2018 worden vertoond tijdens een tweedaags programma in Nieuwe Vide. In gesprek met Katayoun Arian zullen de makers hun werk toelichten.
_____________________________________________________________________________________________

OVERIGE ACTIVITEITEN NIEUWE VIDE

Opname videoclips ’t Vlaggenschip en Steye Felix in Nieuwe Vide

Op 21, 22 en 23 december 2015 nam ‘ t Vlaggenschip in Nieuwe Vide een clip op bij hun nummer ‘Dikke mensen op de dansvloer’.
De clip staat inmiddels op YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=zH4pjrhNfIk

Op 8 april maakten leerlingen van het Grafisch Lyceum in Nieuwe Vide opnames voor de videoclip van Steye Felix. De clip vind je hier: https://www.youtube.com/watch?v=92q15pK1bg4

Nieuwe Vide op Dagen voor Kunst kerstmarkt in 37PK
Op 18-19-20 december 2015 deed Nieuwe Vide mee aan de Dagen voor Kunst kerstmarkt, georganiseerd door en in 37PK.

Nieuwe Vide Advice and Consultancy
Nieuwe Vide heeft, via werknemers en relaties, veel kennis in huis. Die kennis wilden wij, vanuit onze sociale missie, in 2016 graag delen. Elke eerste dinsdag van de maand konden mensen met vragen bij ons terecht. “Heb je bijvoorbeeld vragen over hoe je een subsidieaanvraag moet doen, hoe je bij een bepaald podium terecht komt, en wat je daarvoor moet doen en laten, hoe je het beste een persbericht kunt opstellen, waar je daarbij aan moet denken, hoe je het beste een portfolio kunt opbouwen, en/of wat voor plek het beste past bij jouw praktijk? Dan kon men langskomen op ons adviesuur”.

Migration World Cinema
In onze projectruimte toonden wij vanaf juni 2016 t/m december 2016 een filmprogramma over migratie. Elke drie weken toonden wij in 2016 een arthouse film (wereldcinema) en een film van een kunstenaar. Af en toe was er ook een inleidende lezing van een expert en/of kunstenaar. De programmering van Migration World Cinema werd gedaan door Mare van Koningsveld.

16 juni: Op de eerste editie van Migration World Cinema toonden wij de nieuwe documentaire ‘Dear Sister’ (2016) van de Canadees-Iraanse kunstenaar Rah Eleh en The Cyclist (1987) van de bekende Iraanse filmmaker Mohsen Makhmalbaf!

7 juli: Op de tweede editie van Migration World Cinema toonden we ‘Britanya’ (2003) van Marjoleine Boonstra en Samba (2014) van Eric Todelano & Olivier Nakache.

28 juli: Op de derde editie van Migration World Cinema toonden wij de film Mezomaro van de Canadese kunstenaar Giuliana Racco (1976) en Nuovomondo van regisseur Emanuele Crialese.

25 augustus: Op de vierde editie van Migration World Cinema toonden we ‘The Right of Passage’ (2013) van kunstenaars Oliver Ressler & Zanny Begg (Duur: 19 minuten, Engels ondertiteld). En ‘Borders’ (2013) van regisseur Jacqueline van Vugt. Na de screening van Borders volgde een vraaggesprek met regisseur Jacqueline van Vugt.

29 september: Op 29 september was eerst ‘Overruled’ (2016) te zien, van de Iraanse regisseurs Farnaz Jurabchian en Mohammadreza Jurabchian. Daarna toonden we ‘Sonita’ (2015) van de Iraanse regisseur Rokhsareh Ghaem Maghami.

20 oktober: De zesde editie van Migration World Cinema vond plaats op 20 oktober. Die dag toonden we als eerste ‘The Baron’ (2002) van de Roemeense kunstenaar Stefan Constantinescu. Daarna volgde ‘Stellet Licht’ (2007), een Mexicaans-Frans-Nederlandse productie van de regisseur Carlos Reygadas.

10 november: De zevende editie van Migration World Cinema vond plaats op 10 november 2016. Die dag toonden we: Voluntary Return’ (2014), Ivette ‘Mrova’ Zub. En daarna: Persepolis (2007), van Marjane Sartrapi & Vincent Paronnaud. Na de screening van ‘Voluntary Return” vond een Q & A plaats met Ivette Mrova Zub.

1 december: De 8e editie van Migration World Cinema vond plaats op 1 december. We toonden eerst de video ‘How to dismantle an international border’ (2012) van de kunstenaar Julio M. Romero. En daarna: ‘Sleep Dealer’ van regisseur Alex Rivera.

Designcafe
Duurzaamheid en samenwerking waren in 2016 de belangrijkste uitgangspunten bij ons Designcafé. Wat als we – in plaats van dingen weg te gooien, ze nou eens probeerden te repareren? Of er nieuwe dingen van proberen te maken? Iedere editie gaf een designer een lezing, bijvoorbeeld over hergebruik van materialen of social design. Daarna volgde een workshop, waarin publiek zelf aan de slag kon met afgedankte materialen. Designcafe werd in 2016 georganiseerd door Mare van Koningsveld.

9 juli: De eerste designer die een lezing gaf, op 9 juli 2016, was Ron Krielen, een social designer woon- en werkzaam in Eindhoven. Hij organiseert onder meer Uit de Buurtfabriek.
www.ronkrielen.nl

1 oktober: Op 1 oktober gaf Elze van den Akker (www.pou-belle-design.nl) een presentatie over haar praktijk. Daarna verzorgde ze een workshop,met als onderwerp: het hergebruik van plastic.

12 november: Op 12 november vond een Zeefdruk presentatie + workshop plaats, door Zeef Teef, die eerder al tijdens de Kunstlijn een zeefdruk workshop gaf in Nieuwe Vide. https://www.facebook.com/zeefteef . De workshop begon om 13:00 uur. Deelname was gratis.

10 december: Op zaterdag 10 december vond de laatste editie van Designcafe plaats van 2016. Deze keer was er een presentatie + workshop van nieuwe Nieuwe Vide studio huurders Joost Dankelman (afgestudeerd aan de Design Academy in Eindhoven) & Frederic de Milliano.
We gingen SEED GRANADES maken.
Joost: “Ik fietste door Amsterdam en zag heel veel lege perkjes waar niks groeide. Hoe kunnen we deze plekken transformeren op een makkelijke manier, zodat je er veel kan veranderen in bloeiende perken in een dag?”
Seed Granades zijn geinspireerd op de Japanse ‘’earth balls’’ ook wel nendo dango genoemd. Deze ballen zijn bestaan uit klei aarde en zaden. Als je deze ergens op een lege vruchtbare plek gooit, groeien er op die plek bloemen/bomen/kruiden. .
Wij gingen met de workshop de STRIJD aan met de legen saaie plekken, en leerden de deelnemers hoe je deze ‘seed granades’ maakt, maar dan niet in een saai rond vormpje; nee wij maakten ze in de vorm maken van bommen en granaten, om zo samen ten strijde te trekken. Laten we Haarlem bombarderen met bloemen!”

SMILING POLITICIANS Workshop op 8 oktober 2017
8 oktober 2017. Op 8 oktober 2017 vond in Nieuwe Vide een 24uurs-workshop plaats gegeven door Smiling Politicians (TRIK & Stefan Kasper). ARTEZ studenten gingen 24u aan de slag met het maken van politieke tekeningen.

Soephoek
Nadat we eerder al intern elke twee weken eten kookten, richten we ons vanaf juni 2016 naar buiten. Onder de naam ‘Soephoek’ koken we eens in de twee weken op woensdag soep met en voor de buurt. Soepen worden gekookt door mensen uit de buurt, en kunnen in Nieuwe Vide voor een klein bedrag worden genuttigd. Nieuwe Vide coordineert het. De aanvangstijd is altijd: 13.00 uur.

Presentaties/gesprekken waar ik aan meedeed vanuit Nieuwe Vide
– Op 22 mei 2015 was ik aanwezig bij een portfolio pitch van 4e jaars studenten van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK, Den Haag). Studenten moesten hun idee voor het eindexamen pitchen bij professionals uit het veld.
– Op 26 januari 2016 nam ik in Tivoli Vredenburg (Utrecht) deel aan het gesprek “De nieuwe generatie over het cultuurbeleid van morgen”.
Een debat onder leiding van Ann Demeester. Overige panelleden waren: Anne Breure (Het Veem Theater), Nathalie Hartjes (Showroom MAMA), Floris Kruidenberg (1646 Den Haag), Zippora Elders (FOAM), Yuri Veerman (Platform BK), Naomi Velissariou (theatermaker).
– op 17 maart was ik vanuit Nieuwe Vide aanwezig bij een presentatie van Art Brussel op de Belgische Ambassade in Den Haag.
– op 23 maart 2016 gaf ik in de Openbare Bibliotheek in Haarlem een korte presentatie over Nieuwe Vide tijdens een Cultuurbijeenkomst met culturele instanties uit Haarlem.
– op zondag 3 april 2016 was ik te gast in de culturele talkshow ‘De schuurshow’ in het cafe van de Toneelschuur (Haarlem). Voor meer informatie: http://www.toneelschuur.nl/extra-theater/de-schuurshow
– op vrijdag 13 mei 2016 was ik gastdocent bij het Externendag van de HKU. Ik ben voorgedragen door kunstenaar Anno Dijkstra. “Iedere praktijk docent draagt een gastdocent voor om gezamenlijk deze dag studiogesprekken te voeren, presentaties te bekijken, te participeren bij de beoordeling van individuele studenten. Van de gastdocenten wordt verder na afloop een bescheiden rapportage verwacht van hun bevindingen omtrent de artistieke kwaliteit van het werk van de studenten, het theoretische en contextuele bewustzijn bij de studenten, aanwezige competenties in relatie tot de beroepspraktijk etc.”
– op 2 juni 2016 was ik, samen met Mare van Koningsveld, als professional aanwezig bij de ‘Portfolio Pitch’ door vierdejaarstudenten van de afdeling Beeldende Kunst voltijd van de KABK (Den Haag)

-op 2 juni 2017 was er een informele samenkomst voor Presentatie-instellingen, in WORM (Rotterdam). In het leven geroepen door Janpier Brands (WORM) en mij. We komen als presentatie-instellingen niet heel vaak informeel samen. Vandaar. Janpier heeft ons een rondleiding gegeven.  Bij deze eerste bijeenkomst waren aanwezig: 1646 (Den Haag), SIGN (Groningen), Kunsthuis Syb (Beetsterzwaag), Nieuwe Vide (Haarlem), WORM (Rotterdam).

Presentaties/gesprekken/rondleidingen gegeven door andere medewerkers van Nieuwe Vide
– op 26 april 2016 leidde Nieuwe Vide’s Ytje Veenstra Mizuki Endo (Executive director of Higashiyama Artists Placement Service (HAPS), Independent curator, art consultant and writer, Kyoto) rondt in Nieuwe Vide. Endo is in Nederland als onderdeel van het Bezoekersprogramma van het Mondriaan Fonds. Ter informatie: het Mondriaan Fonds nodigt buitenlandse gasten uit zich te oriënteren op de actuele ontwikkelingen in de kunst in Nederland.

Stage lopen bij Nieuwe Vide
Nieuwe Vide staat open voor stages. In februari 2016 liep er bijvoorbeeld een week lang een student van de KABK stage bij ons. In maart 2016 hadden we (voor 1 week) eerst twee stagiaires van het Montessori College in Aerdenhout, en vervolgens (voor 2 weken) een stagiair van de Daaf Gelukschool (Haarlem), een openbare school voor de vmbo-theoretische leerweg (mavo) en de vmbo-kaderberoepsgerichte leerweg (administratie).

TOEKENNINGEN VAN SUBSIDIES
– Ondersteuning van Nieuwe Vide’s jaarprogramma 2016 door Mondriaan Fonds
– Ondersteuning van Nieuwe Vide’s jaarprogramma 2016 door Gemeente Haarlem
– Ondersteuning van 1-jaar-durende-samenwerking Nieuwe Vide en kunstenaar Toon Fibbe door Mondriaan Fonds (Werkbijdrage Jong talent + Opdrachtgever)
– Ondersteuning Nieuwe Vide’s presentatie op Supermarket (Stockholm) door Mondriaan Fonds
– Ondersteuning Nieuwe Vide’s buurtparticipatie activiteiten 2016 door Stichting Doen
– Ondersteuning van Nieuwe Vide’s jaarprogramma 2017 & 2018 door Mondriaan Fonds
– Ondersteuning van Nieuwe Vide’s jaarprogramma 2017 & 2018 door Gemeente Haarlem
– Ondersteuning van Nieuwe Vide’s buurtprogramma 2017 door BankGiro Loterij Fonds

SELECTIE VERSCHENEN ARTIKELEN VANAF SEPTEMBER 2015:

Comments are closed.

Print Friendly, PDF & Email